hoe kan ik mijn kind leren fouten maken mag. doormiddel van een spel?

het kind is bang om fouten te maken en wil gewoon goed zijn!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe oud is je kind ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
goeie vraag: plus! dat lijkt me niet gemakkelijk, er zijn volwassenen die het nooit leren...

Het beste antwoord

Fouten maken hoort bij leren maar bij ons in het Westen is dat foutenmarge vaak minimaal, denk maar aan een test op school.
Een ander punt is dat het risico groot is dat 'anders' eerder als 'fout' wordt gezien.
Kinderen ontwikkelen onder andere hierdoor faalangsten.

Hoe kan jij jouw kind nou helpen?
1. Wees niet bang om te laten zien dat jij ook niet perfect bent en je ook wel eens iets 'anders' doet of je vergist.

2.Als iets bij je kind niet gaat zoals verwacht, geef dan constructieve feedback. Als het bijvoorbeeld bij een gezelschapsspel niet verder raakt, kan je zeggen ' nou maar je bent wel mooi tot...gekomen, volgende keer raak je misschien wel nog verder'

3. Haal zo veel mogelijk de druk weg zodat er minder competitie gevoel is. Niet alles hoef prestatie gericht te zijn.

4.Je kan jouw kind spelend laten zien dat verschillende, 'andere', mogelijkheden bestaan. Er is dan geen fout of goed, lekker handig:-)
hiervoor neem je een voorwerp, bijvoorbeeld een pan.
en vraagt het kind wat je daar allemaal mee kan doen.
Bijvoorbeeld koken maar je kan er ook muziek mee maken,...
Een ander voorbeeld is een skateboard.
Dit speelse zoeken naar 'andere' mogelijkheden stimuleert bovendien ook nog eens de creativiteit en het probleemoplossend denken.

Je kan ook geleide kindermeditatie proberen met specifieke bevestigingen, bijvoorbeeld om wat minder hard voor zichzelf te zijn.(zie hieronder)

Goeie moed!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt

Andere antwoorden (6)

Misschien is memorie een leuk spel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel moeilijk. Kindertherapeut is wel een goede optie. En verder het kind in blijven praten dat het goed zit als iets een keer niet goed gaat. En als ze ouder worden krijgen ze vanzelf meer zelfvertrouwen en maken ze vaker fouten die ze niet recht kunnen zetten en dan komt het vanzelf goed. dus ik zeg een kwestie van tijd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Schaken is een uitstekende spel om te leren dat fouten maken een leerproces is.

Nu weet ik niet wat de leeftijd van het kind is en kan schaken wat te hoog gegrepen zijn maar ook dammen en allerlei andere spelletjes waarbij verliezen mogelijk is en waar geluk (ogen gooien met dobbelsteen) geen rol inspeelt zijn aan te raden (dokter bibber, Jenga, toren van pisa etc. etc,)

Mocht de angst voor het fouten maken blijven bestaan is er mogelijk een andere reden waarom uw kind zich zo gedraagt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat je niet door een spel goed kunt leren dat je fouten mag maken, daarmee leer je vooral hoe om te gaan met verlies.

Jammer dat je geen leeftijd hebt gegeven, dat maakt het wel lastig om een antwoord te geven.

Kinderen die bang zijn om fouten te maken zullen nooit zomaar iets pakken wat misschien wel te moeilijk is. Dat geldt voor puzzels van 50 stukjes als ze er maar 20 gewend zijn maar ook voor moeilijkere boekjes als ze leren lezen, moeilijke educatieve spelletjes in de kleuterklassen en dat gaat zo maar door.

Ze doen iets als ze zeker weten dat het lukt.

Ik stel dus voor om niet naar spelletjes te kijken of je moet het over educatieve spelletjes hebben zoals de spellen van smartgames of thinkfun (bron).

Als je kind kan lezen: ga samen moeilijkere boekjes lezen, als ze al wat beter kan lezen: ga samen recepten uitproberen: koken en bakken dus. Dat ging hier ook wel eens mis, zoon had niet gezien dat de inhoud van de cakemeeldoos voor twee cakes was. We hebben er veel om gelachen en de volgende dag gewoon weer opnieuw een cake gemaakt.

Bij alles geldt: help je kind op weg met die moeilijkere puzzel of dat moeilijkere boekje. Prijs het als het een klein beetje gaat. Zeg ook dat het zo knap is dat ze het probeert en zeg dat iedereen leert door zijn fouten en dat iedereen fouten mag maken om iets te leren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niemand vindt fouten maken leuk, maar wat wel erg goed helpt is, dat als je kunt wel een foutje maakt, je hier positief op reageert. Dus niet: jammer dat het niet gelukt is, maar iets als: bijna goed, kom nog een keer dan lukt het.
Je kunt het een beetje vergelijken met wat doe je als je kind valt (en zich eigenlijk geen pijn doet)? Vaak als je heel bezorgt gaat doen, vragen of ze pijn hebben, dat ze vaak gaan huilen (bevestiging dat het een negatief iets is om te vallen is). Maar als je er grappig op reageert (doe je nu zomaar bom? Kom op de voetjes), dan zien ze het eerder als grappig en zullen ze gaan lachen.
Het is veel handiger om het bij allerlei dingen te gebruiken in plaats van alleen met een spel. Fouten maken kan en mag altijd!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Stijn is 6, en zit op het speciaal onderwijs. de school adviseert mij spellen te doen. maar ik kan niets vinden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien kun je informeren naar wat voor spellen zij bedoelen? Dat maakt het natuurlijk makkelijker!
Op internet zijn veel online spelletjes te vinden waar je op een leuke manier kunt winnen maar ook verliezen, kijk bijvoorbeeld eens op http://www.kookspelletjes of http://www.rekenspelletjes.nl. succes!